Täytettävä viestintäsuunnitelmapohja
Julkaisutyyppi: Koulutusmateriaali
Tulostettava ja täytettävä viestintäsuunnitelmapohja on työkalu viestinnän suunnitteluun ja sen hahmottamiseen.
Tällä pohjalla pääset alkuun viestinnän suunnittelussasi. Tavoitteellisessa ja suunnitelmallisessa viestinnässä pohdi seuraavaa:
Mieti ensin miksi?
Miksi viestit siitä, mistä viestit? Mikä on viestinnän tavoite? Entä merkitys?
Kun viestit merkityksen ja tavoitteen kautta, löydät kohderyhmäsi ja kanavasi ja viestisi kirkastuu! Vastauksia kysymykseen voi olla useampi.
Kenelle viestit? Mikä on kohderyhmäsi?
Kenelle sinun on viestittävä, että se vastaa tavoitteeseesi ja ”miksi” kysymykseen? Kenelle viestisi on suunnattu?
Missä viestit?
Kun tiedät, mikä kohderyhmäsi on, saat selville missä sinun kannattaa heille viestiä. Tässä kohtaa voit myös miettiä, mikä kanava on sinulle tai organisaatiollesi tärkein? Mihin resurssit riittävät? Mihin haluatte panostaa?
Miten viestit?
Millä keinoin ja millä äänensävyllä viestit kohderyhmällesi, että viesti vastaa tarpeeseen ja vie kohti tavoitetta? Millaisella persoonalla viestit ja miten se tulee näkyviin?
Mitä viestit? Mikä on viestisi sisältö?
Mikä on konkreettinen sisältö tai tuotos, joka vastaa ”miksi” kysymykseen, eli merkitykseen, tarpeeseen tai tavoitteeseen ja kohdistuu kohderyhmällesi oikeassa kanavassa? Mitkä ovat sinun vahvuuksiasi viestinnässä? Millä kulmalla lähestyt aihetta?
Viestintäsuunnitelman viimeisiin palikoihin kuuluu myös mm.
- kuka?
- milloin?
- miten seurataan?
Nämä asiat on hyvä sopia ja kirjata ylös vaikkapa suuremmissa viestinnän projekteissa, että tiedät milloin viestitään ja kuka konkreettisesti toteuttaa.