Lausunto STM: Sosiaaliturvakomitean välimietintö
Julkaisutyyppi: Lausunto
Into antoi lausunnon sosiaali- ja terveysministeriölle (STM) sosiaaliturvauudistusta valmistelevan sosiaaliturvakomitean välimietinnöstä 17.5.2023. Lausunto jätettiin lausuntopalvelu.fi-palvelun kautta.
Into korostaa, että palvelujärjestelmän kehittämisessä olennaista on kehittää ja lisätä palvelutarpeiden kokonaisvaltaista arviointia sekä moniammatillisia ja toiminnallisia työ- ja toimintakyvyn arviointeja. Pitkään työttömänä olleilla on taustallaan tunnistamattomia ja kasautuneita palvelutarpeita. Arviointien tuottaman tiedon perusteella tehtävää palveluohjausta ja oikea-aikaista ohjautumista palveluihin tulee vahvistaa.
Into painottaa, että velvoitteiden vahvistamista tarkoituksenmukaisempaa on varmistaa jokaisen oikeus tulla kohdatuksi hänelle soveltuvalla tavalla ja turvata tarpeisiin vastaava yksilöllinen tuki. Sanktioinnin sijaan olennaista on tarjota henkilökohtaista palvelua nykyistä aiemmassa vaiheessa ja parantaa toimintakykyä vahvistavien kuntoutuksellisten palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta.
Into katsoo, että nuorten asema tulee sosiaaliturvajärjestelmässä olla yhdenvertainen muihin ikäryhmiin nähden: alle 25-vuotiaita koskevat työttömyysturvaehdot eivät tästä syystä ole tarkoituksenmukaisia.
Into nostaa myös esille, että hyvinvointialueuudistuksesta on seurannut kuntouttavan työtoiminnan saatavuuden ja matalan kynnyksen työpajapalveluiden heikkenemistä ja palvelupuutetilanteita erityisesti nuorten osalta. Monet kunnalliset työpajat eivät enää voi tuottaa kuntouttavaa työtoimintaa, ja tämä on pudottanut tukea tarvitsevia palveluiden ulkopuolelle. Työpaja-ammattilaisten mukaan nuorten palvelutarpeet liittyvät vahvasti nimenomaan arjenhallinnan sekä työ- ja toimintakyvyn vahvistamiseen, ja tähän kuntouttava työtoiminta on ollut osuvin palvelu.
Into korostaa, että hyvinvointialueuudistuksessa syntyneitä palvelupuutteita paikkaamaan ja kaventunutta palveluvalikoimaa monipuolistamaan tarvitaan uusi työpajavalmennuksen toimenpide. Lisäksi hyvinvointialueiden ja kuntien välille on rakennettava horisontaalista yhteistyötä, joka mahdollistaa kuntouttavan työtoiminnan tuottamisen kunnallisilla työpajoilla jatkossakin. Sekä uusi työpajavalmennuksen palvelu että horisontaalinen yhteistyö on kirjattu OKM:n työpajatyöryhmä suosituksiin https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164549.
Into katsoo, vastuutyöntekijä-mallin kehittäminen eniten tukea tarvitseville on tarkoituksenmukaista. Into painottaa, että vastuutyöntekijä-mallin suhde olemassa oleviin palveluihin ja ammattilaisiin on huomioitava: erityisesti tulee määritellä sen suhde etsivään nuorisotyöhön. Kunnan organisoiman etsivän nuorisotyön rinnalla kulkevaa roolia ei ole nyt lainkaan tunnistettu. Tosiasiallinen tilanne kuitenkin on, että kun vastuutyöntekijöitä tai case managereita ei ole ollut olemassa, on etsivästä nuorisotyöstä monella paikkakunnalla tullut nuorten tuen peruskivi. Into painottaa, ettei etsivä nuorisotyöntekijä voi olla uuden mallin tarkoittama vastuutyöntekijä, sillä kunnan hallintorakenteiden ja nuorisotyöllisten toimintamallien kautta hänellä ei ole juurikaan mahdollisuuksia vaikuttaa ratkaisevasti palvelujen järjestymiseen tai niissä tehtäviin päätöksiin. Vastuutyöntekijän yhteistyö etsivän nuorisotyön kanssa on kuitenkin olennaista.
Lisäksi Into nostaa esille, että huomiota on kiinnitettävä erityisesti mielenterveyspalveluihin ja niiden saatavuuteen. Nuorten mielenterveyskriisi on todellinen ja akuutti. Palvelujärjestelmämme suurimmat puutteet ovat tällä hetkellä nuorten mielenterveyspalveluissa, ja niiden saatavuuden parantaminen on ensisijaisen tärkeää. Palveluketjut eivät toimi tarkoituksenmukaisesti ja muiden palveluiden vaikuttavuus heikkenee, kun mielenterveyspalveluita ei ole saatavilla. Välimietinnössä mielenterveyspalveluita ei kuitenkaan ole huomioitu riittävällä tasolla. Into painottaa, että erityisesti tarvitaan lisää nuorille suunnattuja matalan kynnyksen mielenterveyspalveluita sekä terapiatakuuta.