Youth Worker, How confident are you with AI?

Eli kuinka luottavainen olet tekoälyn suhteen nuorten kanssa työskentelevä? Tässä blogitekstissä työpajatoiminnan asiantuntijamme Elina Peränen avaa tekoälyn merkitystä etsivän nuorisotyön ja työpajatoiminnan kentällä.

Tekoäly on vahvasti läsnä sekä nuorten, että heidän kanssaan työskentelevien ammattilaisten arjessa päivittäin, halusimme tai emme. Ei ole väliä, rakastammeko vai inhoammeko tekoälyä. Nyt tulee tarkastella, kuinka, miksi ja milloin sitä tulee hyödyntää ja kuinka pitää nuoremme turvassa tekoälyn huimassa kehitysvauhdissa.

Tekoäly ja nuorisotyö olivat teemana tammikuussa, kun työpajatoiminnan asiantuntijamme Elina Peränen osallistui Strasbourgissa Euroopan nuorisokeskuksessa järjestettyyn konsultatiiviseen tapaamiseen koskien tekoälyn kehityksen vaikutuksia nuorten oikeuksiin, nuorisotyöhön ja nuorisopolitiikkaan.

Osallistujat 17 eri maasta olivat asiantuntijoita nuorisotyön ja tekoälyn parista. Yhteisen työskentelyn myötä osallistujat pääsivät tekemään konkreettisia ehdotuksia toimenpiteistä, joita seuraavaksi tulisikin tehdä. Nämä viedään Eurooppa- neuvostossa eteenpäin ja toimintoja toteutetaan tulevien vuosien aikana (2025–2027).

Tekoälyn vaikutus nuoriin

Kuinka tekoäly sitten heijastuu näkökulmastamme etsivän nuorisotyön ja työpajatoiminnan kentälle? Olennaista, kun keskustelemme tekoälyn vaikutuksia nuoriin, on nostaa esiin koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevat. Kuinka saavutamme yhdenvertaisuuden tekoälyn käytössä ja sen opettamisessa? Kuinka tuemme nuorisotyön kautta oppimista?

Jos nuori ei pääse harjoittelemaan turvallisessa ympäristössä luotettavan aikuisen kanssa tekoälyn käyttämistä tai kriittistä ajattelutaitoa, syntyy useita riskejä. Yksi on, että nuori syrjäytyy yhteiskunnastamme entisestään jäädessään tekoälyn hyödyntämisessä ikätovereistaan jälkeen.  Lisäksi tekoäly ohjaa usein nuoren tietämättä hänen valintojaan mielipiteiden muodostamisessa ja esimerkiksi poliittisessa päätöksenteossa. Tämä on itse asiassa uhka koko demokratian kehitykselle.

Tekoälyn turvalliseen käyttöön jokaisen tulee kiinnittää huomiota. Meillä on esimerkkejä tapauksista, joissa nuori syöttää tekoälyalustalle esimerkiksi henkilö- ja terveystietonsa. Lisäksi tekoäly saattaa sisältää vahingoittavaa materiaalia, eikä kykene samanlaiseen sensitiiviseen keskusteluun nuoren kanssa, kuin oikea ihminen. Kiusaamisen välineenä (esimerkiksi toisen kasvojen siirtämisessä videoon) tekoäly on myös uusi. Tekoälyn tuottaessa vahinkoa on sitä kuitenkin erittäin vaikea, ellei jopa mahdoton saada vastuuseen.

Meidän ammattilaisten tulee muistaa, että tämänhetkiset tekoälymallit ovat tekoäly-yrityksiä ja toimivat algoritmien pohjalta. Lisäksi ne ovat aikuisten kehittämiä. Varsinkin nuorille kohdennettujen alustojen kehittämisessä tulisi kuulla nuoria. Nuoret tarvitsevat nyt ehkä enemmän kuin koskaan turvallisia aikuisia, joiden kanssa tarkastella tätä kaikkea. Tekoälyn mukana tuoman väärän tiedon oikaisemiseksi me kaikki tarvitsemme tukea.

Olisiko hyvä saada nuorisoalan koulutusten osaksi tekoälyn ja mediakasvatuksen teemoja? Mitä tarvitsemme nyt tämän valon nopeudella muuttuvan maailman keskellä? Sitä, jonka nuorisotyöntekijät osaavat parhaiten: Turvallista läsnäoloa, kohtaamisia, keskustelua ja vaikeidenkin asioiden esiin nostamista, yhdessä oppimista sekä ihmisenä ihmiselle olemista.

Vaikka olemme ammattilaisina itsekin uuden tuntemattoman edessä, kannustan jokaista nuoren kanssa työskentelevää tarttumaan rohkeasti aiheeseen ja keskustelemaan riskeistä ja mahdollisuuksista nuoren tahtiin ja kiinnostuksen mukaan.

Asiaa olisi enemmän, kuin yhden blogikirjoituksen verran ja Into näkee teeman kentällämme tärkeänä, joten palaamme tähän kuluvan vuoden aikana.

Tekoälyterveisin,

Elina

Kategoriat

© Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry