Epäpätevän pätevä
Tässä blogissa Axxell MKK:n ammatillinen opettaja Jaana Gummerus, Lapin koulutuskeskus REDU:n projektipäällikkö Milla Ristonmaa sekä asiantuntija Mirva Tapaninen Lapin ammattikorkeakoulusta avaavat osaamisen tunnistamista ja kehittämistä Artesaanin matkassa- hankkeessa. Artesaanitiimi on tarjonnut kaikilla toiminta-alueillaan erilaisia koulutuksia, epävirallisten työpajojen ja virallisten lyhytkoulutusten muodossa. Neljän oppilaitoksen tarjoama yhteinen koulutustarjotin on laaja ja monipuolinen.
Moniosaamisen aikakausi on tullut jäädäkseen ja tietyt toimialat ovat jo pitkään palkanneet ’’hyviä tyyppejä’’, mutta mikä tekee tyypistä hyvän? Monesta meistä olisi täyttämään hyvän tyypin kriteerit ja enemmänkin, mikäli osaisimme tunnistaa ja sanoittaa omaa monipuolista osaamistamme paremmin sekä soveltaa sitä työelämään laaja-alaisemmin. Sanonta ’’joka päivä oppii jotain uutta’’ on oiva fraasi, sillä ihminen oppii monipuolisesti uusia asioita läpi elämänsä erilaisissa ympäristöissä.
Virallisissa oppimisen ympäristöissä oppiminen on toki tavoitteellista ja osaamisensa pystyy helposti todentamaan erilaisten todistusten ja näyttöjen kautta, mutta sen lisäksi jokainen meistä oppii uusia asioita epävirallisissa ja arkisissa ympäristöissä, kuten harrastusten tai omien kiinnostusten kohteiden kautta. Osaaminen voi olla esimerkiksi käsityötaitoja, leipomista, kirjoittamista, eläinten hoitoa tai kokkausta. Liian monesti työelämässä ajattelemme omaa osaamistamme vain ammatti-identiteetin kautta, ja unohdamme että oma osaamisidentiteetti on jotain paljon suurempaa
Matkailu- ja palvelualoille monipuolisuutta
Matkailu- ja palvelualat ovat toimialoina oiva esimerkki siitä, miten monipuolisella osaamisella voidaan kehittää ja kasvattaa toimialojen tuote- ja palvelutarjontaa, jonka seurauksena tilanteesta hyötyy niin työntekijä, työnantaja kuin myös loppukäyttäjäkin. Lisäksi tietenkin koko toimiala kehittyy ja kasvaa uusien tuotteiden ja palveluiden myötä. Viime vuoden lopussa Artesaanitiimi selvitti matkailu- ja palvelualojen tämän hetkisen osaamistarpeen toteuttamalla alan yrityksille ja matkailun aluekehitysorganisaatioille haastatteluita Lapissa, Turun alueella ja pääkaupunkiseudulla. Haastatteluiden tulosten perusteella hankkeessa luotiin erilaisia osaamisprofiileja, jotka kuvaavat alan tämän hetkistä osaamistarvetta kuten artesaanitaitoja. Osaamisprofiilien pohjalta hanke tarjoaa erilaisia koulutuksia ja työpajoja, jotka johtavat osaamisen kehittymiseen ja monipuolistumiseen.
Artesaaniosaamisella tarkoitetaan tässä hankkeessa taitoa, joka on hankittu vaikkapa jonkin harrastuksen tai oikean tutkinnon kautta kuten puuseppä. Artesaani suunnittelee ja valmistaa käsityönä yksilöllisiä tuotteita. Artesaani on luova ja taiteellinen. Hän voi työskennellä käsityön, tuotannon ja palvelun ammateissa tai itsenäisinä ammatinharjoittajina. Osaatko leipoa, tehdä käsitöitä, valokuvata, piirtää tai onko sinulla hyvät digitaidot? Oletko graafinen suunnittelija, korutaiteilija tai ompelija? Sinua voisi siis kutsua artesaaniksi.
Osaamisen kehittäminen
Osaamisen kehittäminen, elinikäinen ja jatkuva oppiminen. Nämä sanat nostavat nykypäivänä jo monen niskakarvat pystyyn. ‘’Enkö siis koskaan ole riittävän hyvä työelämään?’’. Työelämän kehittyminen pistää meidän uudenlaiseen tilanteeseen, jossa joudumme pohtimaan jatkuvasti oman osaamisemme ylläpitämistä. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että omaa osaamista voi ylläpitää tai kehittää monipuolisesti erilaisissa koulutuksissa ja omaa jo olemassa olevaa osaamista ei suinkaan pidä jättää menneisyyteen. Lisäksi jo olemassa oleva monipuolinen osaaminen tunnistetaan ja kehitämme niitä osa-alueita, missä tunnistamme kehittämisen tarpeita suhteessa siihen mikä on meidän päämäärämme. Näin on tehnyt kevätlukukauden aikana jo kymmenet hankkeessa mukana olleet opiskelijat.
Artesaanitiimi on tarjonnut kaikilla toiminta-alueillaan erilaisia koulutuksia, epävirallisten työpajojen ja virallisten lyhytkoulutusten muodossa. Neljän oppilaitoksen tarjoama yhteinen koulutustarjotin on laaja ja monipuolinen, jotta jokaiselle voitaisiin rakentaa oma henkilökohtainen opintopolku. Koulutusta tarjotaan niin kantasuomalaisille kuin myös maahanmuuttajataustaisille henkilöille. Yhtenä esimerkkinä nostamme esiin Axxell Utbildningin lyhytkoulutukseen osallistuneen ukrainalaisen Nataliia Korhosen ajatuksia:
’’Minulla on artesaanitausta, minä ompelen ja neulon sekä piirrän.
Minä haluan perustaa oman yrityksen. Ukrainassa on erilainen byrokratia. Minua vähän pelottaa yrityksen perustaminen Suomessa. Yrityksen kirjanpito ja taloushallinto mietityttää. ”
Kuva: Nataliia Korhonen
Nataliia osallistui hankkeen järjestämään lyhytkoulutukseen, jonka kautta hän on päässyt syventymään yrittäjänä toimimiseen Suomessa sekä omien liiketoimintamahdollisuuksien eteenpäin viemiseen.
’’Olen iloinen, että lähdin kurssille. Nyt tiedän mihin suuntaan olen menossa. Nyt haluan lyhyen ajan miettiä ja suunnitella, sitten perustan yrityksen. Minun pitää kehittää yritysideaani vielä lisää. Haluan uusia ideoita siitä, miten yritystoiminnan saa tehokkaaksi.’’
Yhteistyötä yli toimialarajojen
Kohderyhmämme tavoittaminen ja sitouttaminen vaatii pitkäjänteistä työtä, jonka vuoksi hankkeessa toteutetaan paljon erilaista ja –tasoista yhteistyötä. Hanketta toteutetaan neljän oppilaitoksen, Lapin Koulutuskeskus REDUn, Lapin ammattikorkeakoulun, Turun ammattikorkeakoulun ja Axxell Utbildningin sekä monen eri yhteistyökumppanin kuten paikallisten Ohjaamoiden, Eduron ja Vamoksen sekä Klubitalo Roihulan kanssa. Monipuolisen ja intensiivisen yhteistyön kautta hanke on löytänyt tapoja tavoittaa ja järjestää kohderyhmälle soveltuvia koulutuksia ja työpajoja.
Nyt Artesaanitiimi jää ansaitulle kesälomalle rentoutumaan ja odottelemaan syksyn ja uusien koulutusten alkamista. Elokuuta odotellessa voit jo tutustua ennakkoon tällä hetkellä avoimena oleviin koulutuksiin. Lisätietoa nyt avoimena olevista sekä tulevista syksyn koulutuksista löytyy hankkeen nettisivuilta.
Jaana Gummerus, ammatillinen opettaja, Axxell MKK
Milla Ristonmaa, projektipäällikkö, Lapin Koulutuskeskus REDU
Mirva Tapaninen, asiantuntija, Lapin ammattikorkeakoulu