Puheenvuorot

Kuntouttava opetus – uusi malli opiskelijoiden tuen tarpeisiin vastaamiseksi

Ammatillisen koulutuksen Areena -verkosto ja Kuntaliitto esittävät, että opetus- ja kulttuuriministeriö yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa aloittavat valmistelun, miten väliaikaisesti opiskelukuntoa vailla olevia opiskelijoita pystyttäisiin tukemaan koulutusta ja sote-palveluja uudella tavalla yhdistämällä. Oppivelvollisuus tehnyt tuen tarpeet näkyvämmäksi. Voisiko sote-palveluja, työpajatoiminnan sisältöjä ja koulutusta yhdistämällä löytyä sopiva polku?

Kuntouttavasta opetuksesta on puhumassa Seinäjoen Koulutuskuntayhtymä Sedun vararehtori Hellevi Lassila. Hän on myös Kuntaliiton Ammatillisen koulutuksen Areena -verkoston jäsen.

Opinnollistamisen kautta ratkaisuja työvoimapulaan

Moniosaamisen aikakausi on tullut jäädäkseen ja tietyt toimialat ovat jo pitkään palkanneet ’’hyviä tyyppejä’’, mutta mikä tekee tyypistä hyvän? Monesta meistä olisi täyttämään hyvän tyypin kriteerit ja enemmänkin, mikäli osaisimme tunnistaa ja sanoittaa omaa monipuolista osaamistamme paremmin sekä soveltaa sitä työelämään laaja-alaisemmin. Sanonta ’’joka päivä oppii jotain uutta’’ on oiva fraasi, sillä ihminen oppii monipuolisesti uusia asioita läpi elämänsä erilaisissa ympäristöissä.

Ratkaisuja tulevat esittämään Artesaanin matkassa -hankeen projektipäällikkö Milla Ristonmaa (Lapin koulutuskeskus REDU) ja Lahden Diakonialaitoksen työllisyyspäällikkö Anna Kuru.

Motipaja oppivelvollisten tukena

Puheenvuorossaan Emmi Väkevä-Henttu esittelee Motipajaa, joka on toisenlainen oppimisympäristö 16–18-vuotiaille oppivelvollisuuden piirin kuuluville nuorille. Pajalla herätellään ja etsitään motivaatiota opiskeluun ja harjoitellaan tulevaisuudessa tarvittavia työelämätaitoja.

Emmi työskentelee työvalmentajana Kouvolan kaupungin nuorten työpaja Viitakummussa.

Opinnollistamisen esteet ja hidasteet ja ratkaisut näihin

Vuoropuhelussa Susanna Hyypiä ja Reetta Pasanen keskustelevat opinnollistamisen esteistä ja hidasteista sekä tuovat esiin mahdollisia ratkaisuja haasteisiin kahden erikokoisen työpajatoimijan näkökulmasta.

Susanna toimii koordinaattorina Toimintakeskus Sovinnolla (Suomen Diakoniaopisto) ja Reetta puolestaan työpajasuunnittelijana Rannikkopajoilla (Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä).

Lukiopajalle kehitetty kokonaisvaltainen valmennusmalli

Kuopion lukiopajan arkikuvaa lukiopajamallista ja lukiopajalaisten mahdollisuudesta saada moniammatillista tukea lukio-opintojen aikana. Puheenvuorossa avataan kehittämistyön hedelmiä ja työn vaiheita yhteiskehittämisen näkökulmasta kohti kokonaisvaltaista valmennusmallia ja lukiolaisten koulutusosallisuuden ja minäpystyvyyden vahvistumista.

Lupaus-hankeessa kehitetystä lukiopajamallista kertoo projektipäällikkö Kirsi Kokkonen Valo-Valmennusyhdistys ry:stä.

© Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry